Денисівці були одним з пізніх видів гомінідів, найближчих родичів людини розумної, з якими наші прямі предки перетиналися в минулому. На відміну від неандертальців, про денисівців відомо вкрай мало: виявлені лише кістка пальця, частина щелепи і кілька зубів, що збереглися на алтаї і тибеті. Зате вченим вдалося витягти і секвенувати їх днк, показавши, що фрагменти денисівської спадковості зберігаються у багатьох сучасних жителів південно-східної азії — перш за все нової гвінеї та австралії.

Однак нещодавно максиміліан ларена (maximilian larena) і його колеги з уппсальського університету з’ясували, що найбільше днк денисівців несуть жителі філіппін — представники одного з австралоїдних племен аета магбукон (magbukon). У їхньому геномі денісівська частина досягає п’яти відсотків, що на третину більше, ніж у минулих «рекордсменів», корінних мешканців нової гвінеї, і в 10 разів більше, ніж у більшості жителів азії. Про це вчені пишуть в статті, опублікованій в журналі current biology.

Варто сказати, що еволюційна гілка денисівців відокремилася від неандертальської ще 200-400 тисяч років тому, а їх загальна гілка від сапієнсів — близько 800 тисяч років тому. Проте всі ці види homo не тільки конкурували, але і схрещувалися аж до того, як близько 40-50 тисяч років тому на землі залишилися тільки сапієнси. Фрагменти днк неандертальців несуть всі сучасні люди (включаючи навіть «корінних» африканців), а ось денисовської у європейців і африканців немає.

Відомо, що найбільше спадковості цих древніх людей зберегли австронезійці. Максиміліан ларена та його колеги проаналізували днк 118 корінних етнічних груп на філіппінах. Роботу проводили на замовлення місцевої національної комісії з культури і мистецтв з метою реконструювати минуле місцевих жителів, міграції та взаємодії їх племен.

У процесі вчені виявили, що днк цих людей містить особливо багато ділянок, причому тим її більше, чим більш виражена місцева, тим більше спадковість. Згодом ці племена змішувалися з пізнішими хвилями міграцій з азії, і сліди денісівців в днк розмивалися. Однак у аета магбукон, представники якого досі намагаються дотримуватися “чистоту крові”, вони збереглися особливо помітно.

Це дозволило вченим припустити, що, коли далекі предки племен аета лише прибули на філіппінські острови, ті вже були давно заселені денисівцями. Така картина вкладається в уявлення про те, що ще сотні тисяч років тому одна популяція денисівців заселила філіппіни та інші острови південно-східної азії, а інша — австралію, нову гвінею і тасманію. Люди сучасного типу з’явилися там лише близько 40-50 тисяч років тому.

Знайдені в філіппінській печері кальяо-денисовцям або представникам ще одного виду древніх людей, homo luzonensis, – тривають.