Перші зразки, доставлені на землю з місяця за більш ніж 40 років, викликали питання про еволюцію природного супутника нашої планети. Сліди лави, що просочилася на поверхню місяця всього лише два мільярди років тому, опинилися в місячному грунті, здобутому місією «чан’е-5». Цьому присвячена стаття в science.

Хімічний аналіз вулканічних порід підтверджує, що місяць залишався вулканічно активним набагато довше, ніж можна було припустити, виходячи з розміру цього небесного тіла, тому що малі тіла остигають швидко. Міжнародна група дослідників встановила, що аналізована зараз місячна порода сформувалася два мільярди років тому. За словами одного з авторів, планетолога з університету колорадо в боулдері керолін кроу, які наводить science news, отримані китайським апаратом зразки-наймолодші місячні породи з коли-небудь вивчених. Місяць сформувався приблизно 4,5 мільярда років тому. Місячні зразки, здобуті ” аполлоном» і радянськими місіями в кінці 1960-х років і в 1970-х, вказували на поширеність вулканізму на місяці в перший мільярд років її існування: потоки лави текли по ній протягом мільйонів, якщо не сотень мільйонів років.

Судячи з розміру, місяць почав остигати близько трьох мільярдів років тому, врешті-решт перетворившись на спокійного і неактивного сусіда, яким вона є сьогодні. Але нечисленність кратерів в деяких її ділянках спантеличує. Ділянки небесних тіл, де немає вулканізму, з часом накопичують все більше кратерів, одна з причин цього-відсутність лави, яка, затвердевая, згладжує поверхню. Гладкі місця місяця вказують на те, що вулканізм тут тривав до недавнього минулого.

Для пояснення передбачуваного недавнього вулканізму на місяці автори дослідження висунули кілька припущень, одне з них пов’язане з радіоактивними елементами. Радіоактивний розпад супроводжується виділенням тепла, і якщо в місячній мантії, шарі під корою небесного тіла, було достатньо радіоактивних речовин, які служили джерелом тепла, то цим можна пояснити відносно недавні потоки лави. Однак аналіз зразків місячної вулканічної породи базальту, взятих “чан’е-5”, не показав в них достатньої для підтвердження цієї гіпотези кількості радіоактивних елементів.

Інше пояснення допускає, що місячна магма могла зберігатися рідкої і витікати на поверхню ще мільярд років під впливом земної гравітації, але стала застигати в міру видалення землі.