Мабуть, вчені в 21 столітті живуть під гаслом «можливо все, варто тільки захотіти». Захотіли створити термометр з днк? без проблем, потрібні лише нанотехнології. Нижче ми розповімо про це диво-термометрі і його призначення.

Тонше волоса

Те, що структура молекули днк або рнк може змінюватися під впливом температури, ми з вами знаємо ще зі шкільної лави. Але хто б міг подумати, що це знання підштовхне вчених до винаходу незвичайного термометра з днк? так, використовуючи структуру днк, створили самий крихітний в світі термометр, який менше, ніж людське волосся, в 20 000 разів. А ще він здатний складатися і розвертатися при певних температурах.

фото: ckstockphoto / pixabay. Com

За словами дослідників, створити такий градусник можливо за допомогою нанотехнологій, створених людиною, для вимірювання температури в наномасштабі. Вчені вже більше 60 років обізнані, що молекула днк, що відповідає за реалізацію генетичної програми, може розгортатися при нагріванні. Але ж те ж саме відбувається і з молекулами білка і рнк, які є свого роду «природними термометрами». Біохіміки виявили, що ці біомолекули можуть повідомляти про зміну температури в організмі в результаті згортання або розгортання. Натхненні цими природними мікротермометрами, вчені вирішили створити за образом і подобою днк-термометр.

Якщо ви хочете дізнатися, що таке нанотехнології насправді, дивіться іншу нашу статтю .

фото: mastertux/pixabay.com

Проста і програмована

Чому ж вибір вчених припав саме на молекулу днк? головною її перевагою стала відносна простота і програмованість. Ця макромолекула складається з чотирьох різних мономерів, званих нуклеотидами, попарно з’єднуються між собою. Так, аденін слабо зв’язується з тиміном, а цитозин утворює міцну пару з гуаніном. Грунтуючись на цих зв’язках, монреальські вчені і створили термометр шириною близько 5 нанометрів, додаючи до молекули днк оптичні репортери, що сигналізують про коливання температур.

фото: mahmoud-ahmed / pixabay. Com

Це відкриє не тільки безліч можливостей у сфері нанотехнологій, але і в області молекулярної біології. Так, якщо звичайний ртутний термометр повідомляє нам про температуру людського тіла, то нанотермометр зможе виміряти її в самих важкодоступних місцях. Такий» градусник ” зможе визначити температуру всередині кожної людської клітини, завдяки чому можливо буде відстежити локальне її підвищення і дізнатися, при якій температурі відбуваються ті чи інші біохімічні процеси всередині нас в нормі і при наявності патології.

розповідали про самих незвичайних генетичних мутаціях, що зустрічаються у людей.