Шлунково-кишковий тракт людини пов’язаний з лімфоїдної тканиною, яка представлена лімфоцитами, розташованими між епітеліальними клітинами кишечника, лімфоцитами власного шару і пейеровимі бляшками. Вона ж “управляє” симбіозом мікробів з організмом. На склад мікробіома, на думку вчених, впливає безліч факторів, в їх числі — спадковість, дієта, вік, прийом антибіотиків, наявність хвороб, статева поведінка і так далі.

Як показали попередні дослідження, у людей з віл-1-інфекцією, що проходять антиретровірусну терапію, фекальна мікробіота має ознаки бактеріального співтовариства з більш низьким альфа-різноманітністю і високою чисельністю proteobacteria і prevotella, але низькою — bacteroidetes, firmicutes і erysipelotrichaceae. Справа в тому, що вірус швидко переміщається в лімфоїдну тканину, пов’язану з кишечником, і реплікується; це призводить до швидкого і серйозного виснаження cd4+ т-клітин, активації імунної системи і дисбактеріозу. В результаті подібні зміни можуть стати причиною транслокації мікробів, системної імунної активації і прогресування хвороби — в синдром набутого імунодефіциту (снід).

Також автори деяких попередніх робіт заявляли, що мікробіом кишечника змінюється на ранніх стадіях інфікування, коли хворий ще не проходить лікування. Дослідження серед іншого продемонстрували, що чоловіки, які практикують секс з представниками своєї статі, мають особливий фекальний мікробіом — у порівнянні з гетеросексуалами (незалежно від наявності віл-1). Крім того, в перші роки поширення віл головним фактором ризику зараження серед гомосексуальних чоловіків вважався незахищений анальний секс. Пряме порівняння мікробіома до і незабаром після зараження віл – 1 досі не проводили.

Вчені з вищої школи громадської охорони здоров’я при університеті піттсбурга (штат пенсільванія, сша), каліфорнійського університету в лос-анджелесі і медичного центру університету рочестера (штат нью-йорк) припустили, що несприятлива взаємодія кишкового мікробіома господаря та імунної системи шкт може впливати на схильність до віл-1 у гомосексуальних чоловіків, а зміни мікрофлори після інфікування корелюють з прогресуванням захворювання, що призводить до снід. Результати дослідження опубліковані в журналі microbiome.

Вони проаналізували зразки калу і плазми крові, отримані від гомосексуальних чоловіків зі сполучених штатів америки на ранній стадії пандемії віл-1 / снід, в 1984-1985 роках. На момент збору біоматеріалу ні у кого з учасників дослідження не було віл, проте протягом року 109 з них заразилися. Автори нової роботи вивчали зміни мікробіома кишечника і коротколанцюгових жирних кислот у фекаліях за кілька місяців до віл і після підтвердження діагнозу. До контрольної групи увійшли чоловіки без вірусу імунодефіциту людини.

З’ясувалося, що учасники, у яких в шкт виявили високий вміст бактерій, що викликають запалення, мали більший ризик зараження. Ще до хвороби у них виявилося більше прозапальних кишкових мікробів-в порівнянні з віл-негативними чоловіками. Причому певні типи мікроорганізмів, що населяють кишечник, виявилися пов’язані з прискореним прогресуванням віл до повномасштабного сніду. “ми вважаємо, що” несприятливий”склад мікробіома кишечника посилював імунну відповідь і сприяв запаленню, роблячи чоловіків більш сприйнятливими до зараження і менш здатними запобігти прогресуванню до сніду”.

Так, у зразках тих, хто згодом захворів, але до інфекції виявили більше succinivibrionaceae, mogibacteriaceae, coriobacteriaceae, erysipelotrichaceae, а на рівні видів, зокрема, prevotella stercorea, eubacterium biforme, collinsella aerofaciens. У той же час odoribacteraceae, verucomicrobiaceae, bacteroidaceae, barnesiellaceae і rikenellaceae у них було значно менше.

Після інфікування віл-1 показники сімейств prevotellaceae і victivallaceae і видів bacteroides fragilis, eubacterium cylindroides, coprococcus eutactus і butyrivibrio crossotus виявилися вищими у людей, у яких снід розвинувся протягом п’яти років, — у порівнянні з тими, у кого цього синдрому не було як мінімум десять років без терапії. Зміст gemmiger formicilis і blautia obeum у чоловіків, які зіткнулися зі снідом через п’ять-десять років було, навпаки, сильно нижче після інфікування.

Те, що склад мікробіома впливає на ризик отримати віл, важливо в контексті інших інфекцій, вважають автори дослідження. “раціон, життєдіяльність і вплив навколишнього середовища, а також безліч інших факторів можуть вплинути на нашу реакцію на патоген і на те, чи можемо ми серйозно захворіти. Якщо мікробіом кишечника впливає на сприйнятливість людини до віл таким чином, він може робити те ж саме з іншими патогенами, такими як збудник covid-19», — підсумували вони.